روزهای رنگی ارکیده

روزهای رنگی ارکیده

دائما یکسان نباشد حال دوران...غم مخور! :)

بایگانی

دوراهی

‎۰۰

فیلم یا کتاب؟

مسئله اینه.

 

+ وقتای مفیدم برای هر دو کمه و دوراهی انتخاب، یکم سخت. قبلا این نظر رو نداشتم ولی الان میگم، فیلم/سریال خوب میتونه به اندازه کتاب، عالی و مفید باشه‌. یعنی میخوام این کلیشه رو بشکونم که همیشه کتاب برتره. به نظر من خیلی وقتا فیلم های خوب میتونن اندازه چندتا کتاب حرف برای گفتن داشته باشن، اونم توی دو ساعت! و البته نکته ی خیلی مهم، کسیِ که داره فیلم رو میبینه، که تا چه حد مخاطبِ سینما است و تا چه اندازه درکش میکنه و در درجه بعدی انتخاب خوب فیلم و سریال ه. 

نظر شما چیه؟ به نظرتون این دوتا قابل مقایسه هستن؟ یا قطعا و حتما برتری با کتابه؟ :)

موافقین ۵ مخالفین ۰ ۰۰/۰۲/۰۲
ارکیده ‌‌‌‌

نظرات  (۱۰)

فیلم های خوب میتونن اندازه چندتا کتاب حرف برای گفتن داشته باشن

دقیقاََ، حتی نسبت به چیزای دیگه هم درسته

مثلاََ دیدن یه عکس، حرف زدن با یه شخص خاص و...

اصلاََ فیلم همون کتاب واسه تنبلا D: جدا از شوخی هرکسی یه نوع از دریافت رو ترجیح میده دیگه...

هرچند انتخاب فیلم خوب هم خودش داستان داره :)

پاسخ:
:)))

من چندساله زیاد فیلم میبینم، البته هیچ ادعایی ندارم ولی بحثم اینه که الان دیدم به سینما کلا فرق کرده، خیلی کمتر جنبه سرگرمی داره و خیلی عمیق تر بهش نگاه میکنم و چیزایی هم که ازش دریافت میکنم متفاوت تره.
و به نظرم توی این سطح، فیلم دیدن، جذاب تر از کتاب خوندن شده واسم :)

به نظر من هم قطعیتی وجود نداره و با جملاتت راجع به فیلم و سریال خوب هم موافقم.

از طرفی هیچ فیلمی نمی تونه جای برخی کتابهای خاص رو بگیره و برعکسش. مهم اینه که تو، تو چه شرایطی هستی و خوندن یا دیدن کدوم حالت رو خوب می کنه و با شرایطت سازگاره.

یا یه بازه برای خودت مشخص کن که به ترتیب هر کدوم رو پیش ببری.

 

پاسخ:
اخه میدونی پیش فرض ذهنی ام همیشه این بوده که کتاب بهتره
و الان دارم اون پیش فرض رو عوض میکنم. چون حس میکنم چیزی که از فیلم دریافت میکنم اگر بیشتر نباشه، کمتر از کتاب نیست!

موافقم باهات که شرایط مهمه... شاید یه روزی که فرصت بیشتری برای با خیال آسوده کتاب خوندن داشتم، باز برگردم به دنیای بی نهایت و عمیق کتابخونی :)
۰۲ ارديبهشت ۰۰ ، ۲۳:۲۴ شارمین امیریان

سلام.

به نظر منم برای هر کسی یه جوره. خودم کتاب خوب رو به فیلم خوب ترجیح می‌دم! علتش هم اینه که من زیاد تصویرسازی ذهنی می‌کنم و این کار رو خیلی دوست دارم. و خب تصویرسازی ذهنی، موقع تماشای فیلم چندان معنایی نداره. چون عملاً داری یه سری تصاویر از قبل اماده‌شده رو می‌بینی و درگیر همونا می‌شی. ولی موقع کتاب خوندن، قشنگ میشه تصویر ساخت تو ذهن و ازش لذت برد.

 

پاسخ:
سلام سلام :)
موافقم با تصویر سازی و خودم هم کتاب رو از این بابت خیلی دوست دارم.

ولی فیلم هم چیزایی داره که کتاب نداره
مثلا کارگردان با یه نمای خوب، با فضا سازی متناسب، مفهومی رو میرسونه (کاملا ناخودآگاه درک میشه) که نویسنده با چندین صفحه توضیح اون فضا رو مجسم کرده. و برای همین میگم هم مخاطب مهمه و هم فیلم. 
وقتی یکم شروع به یادگیری سینما میکنیم، وقتی اون ناخودآگاه ها رو به خودآگاه میرسونیم، لذت سینما چندین برابر میشه.

سلام

دوستان همه چیو بررسی کردن دیگه :))

کتاب خوبیش اینه که میتونی سرعت پیش بردن ماجرا رو خودت تغییر بدی اما توی فیلم اینکار یه مقدار سخته.

ولی با فیلم راحتتر میتونم ارتباط برقرار کنم.

پاسخ:
سلام عزیزم :)

اومم منظورت اینه که میتونی چندتا پاراگراف یا صفحه رو بپری؟
خب توی فیلم هم میشه جلو زد. من قبلنا که میزان هیجان بعضی فیلم ها اذیتم میکرد، میزدم آخرش رو میدیدم، بعد دوباره از اول میاوردم و بدون استرس از فیلم لذت میبردم :دی
البته الان دیگه از این کارا نمیکنم :))

نمیتونم بگم کدوم برتری داره. 

هر دوتاش خوبن 

توی هر مرحله از زندگی آدم روی مود یکدومشه:)

 

پاسخ:
اوهوم
 شاید :)
۰۳ ارديبهشت ۰۰ ، ۰۷:۵۰ آقای سر به‍ راه

فیلمی که از روی کتاب ساخته شده باشه به اندازه کتاب محتوا نداره!

 

ولی در کل یادم نمیاد از فیلم چیزی یاد گرفته باشم, شاید چون حافظه تصویریم ضعیفه:)

پاسخ:
اومم معمولا فیلم های اقتباسی به اندازه کتابشون جذاب نیستن ولی نمونه هایی هم هست که فیلمشون به اندازه کتاب عالیه یا حتی بهتر! مثلا pulp fiction تارانتینو یا غرور و تعصب با بازی کیرا نایتلی

ببینین من فیلم رو با رمان مقایسه میکنم ها، نه مثلا با کتابی در حوزه جامعه شناسی یا روانشناسی و ...  
به نظرم باید میگفتم فیلم میتونه به اندازه کتاب "تاثیرگذار" باشه.  مثلا برای خود من کتاب " عقاید یک دلقک" که توی یه دوره ای از زندگیم خوندم به شدت تاثیرگذار بود ولی بعدا فیلم هایی دیدم که اثرگذاری خیلی عمیقی شاید حتی بیشتر از اون کتاب برام داشتن...
و البته از فیلم هم مثل رمان میشه یاد گرفت، میشه تجربه کرد و یه جور زندگی دیگه رو، زندگی کرد :)

کتاب رو بیشتر مواقع ترجیح میدم.

پاسخ:
خیلی هم خوب :)

منم با نظرت کاملا موافقم 

من خودم ترجیحم فیلم هست اصولا ینی بگن این موضوع هم کتابش هست هم فیلم من فیلم رو میبینم 😅

 

پاسخ:
:))

مرسی هانا :)
۰۴ ارديبهشت ۰۰ ، ۰۹:۵۵ پشمآلِ پشمآلو

کتاب خیلی خوندنش شیرینه .. ولی خو باس حوصله و وقت بیشتری نسبت به فیلم داشته باشی .. بنظرم بستگی به شرایط داره 

پاسخ:
اوهوم
بیشتر منظورم مقایسه دو کیفیت بود. میخوام بگم همیشه اینجوری نیست که فیلم سطح پایین تری از کتاب داشته باشه. فیلم خوب و درگیر‌کننده به اندازه کتاب خوبه :)

فیلمی که از روی کتاب ساخته میشه هیچوقت اصل مطلب رو نمیرسونه

ولی با توجه به کمبود زمانی که همیشه دارم فیلم رو ترجیح میدم

پاسخ:
اومم
هر کدوم یه سطحی رو پوشش میدن. سه گانه ارباب حلقه ها پرفکته، ولی میشه بگیم که فیلم هاش خوب نیست؟ به نظرم هردو خوبن، ولی برای کسی که بیشتر و بیشتر میخواد غرق داستان بشه، خوب کتاب بهتره :)

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی