روزهای رنگی ارکیده

روزهای رنگی ارکیده

دائما یکسان نباشد حال دوران...غم مخور! :)

بایگانی

خیلی شنیدم و خیلی دیدم کسانی رو که از پایبند نبودن به برنامه‌ریزی‌هاشون گلایه میکردند. وقتی ازشون میپرسم چطور برنامه‌ریزی و هدفگذاری میکنید، میبینم که عیب اصلی از همین برنامه‌ریزیه.

توی این پست، میخوام چندتا نکته در مورد برنامه‌ریزی که با تجربه شخصی بهشون رسیدم باهاتون در میان بذارم.


 ۱. برنامه ریزی یه عمل فوری فوتی نیست.

منظورم اینه که نمیشه تصمیم بگیرید برای یک سالتون برنامه ریزی کنید و بعد در عرض یکی دو ساعت یه برنامه کامل دربیارید. نه، نمیشه. هرچی مدت زمانی که براش میخواین برنامه بذارید طولانی تر باشه، زمانی هم که باید به برنامه ریزی اختصاص بدین، بیشتر میشه. به عنوان مثال، اگر برای سال ۹۸ میخواین یه برنامه خوب و جامع داشته باشین بهتون پیشنهاد میکنم که از اوایل اسفند به فکرش باشید.


 ۲. لیست تمام آرمان ها و اهدافتون رو بنویسید.

توی اون زمان طولانی که اشاره کردم قراره یه لیست بالا بلند از تمام خواسته هاتون بنویسید. کاملا کمال گرا باشید و به حداقل ها اکتفا نکنید. نیازی نیست برای نوشتن این لیست حتما پشت یه میز نشسته باشید و یه قلم و کاغذ دستتون باشه، در حین راه رفتن، سر کلاس، یا حین خوردن نهار ممکنه ایده ای به ذهنتون برسه، بنویسیدش، نذارید از دست بره. آرزو میکنید که در سال جدید چه چیزهایی رو در خودتون تغییر بدید یا اضافه کنید و چه کار خاصی انجام بدین؟ وقتی این لیست رو نوشتین، حالا وقت فیلتر کردنه‌‌‌‌.


۳‌‌. رفع ابهام و دسته بندی لیست خواسته ها

 اگر هدفی رو به صورت کلی نوشتین مثلا" آدم بهتری بشم" سعی کنید از کلی بودن درش بیارید. مثلا از خودتون بپرسید: بهتر توی چه زمینه ای بهتر؟ و اونقدر این کار رو ادامه بدین که کاملا مطمئن بشید چه چیزی مد نظرتونه. خواسته ها رو دسته بندی کنید‌ مثلا اگه در مورد اهداف سالانه دارید "وزن ایده آل"، "خوش اخلاقی" و "قبول شدن در رشته x" این سه تا توی سه دسته ی مختلف سلامتی، اخلاق و درس قرار میگیره. سعی کنید تعداد دسته های اصلیتون کمتر از ۱۰ تا باشه. حالا میتونید یه تصویر کلی در همه ی زمینه ها از آدمِ سال آینده داشته باشید.

میتونید این دسته بندی ها رو یه جایی جلوی چشمتون بذارید تا دائم بهتون یادآوری بشه و حاشیه نرید. مثلا من این برنامه رو با شروع سال تحصیلی جدید برای خودم نوشتم :))

خب تا الان فقط اهداف رو نوشتیم، بریم سراغ برنامه‌ریزی! :) 


۴‌. تقسیم بندی اهداف به کمی و کیفی

 من اهداف رو برای این که بتونم توضیح بدم به دو دسته تقسیم میکنم، کمی و کیفی. اهداف کمی اهدافی هستند که پارامترهای خاصی برای اندازه گیریشون داریم. مثلا اگه من میخوام به وزن ایده آل برسم، میتونم بگم که ۱۰ کیلو اضافه وزن دارم و میخوام توی ۱۰ ماه اینو کم کنم(هدف بلند مدت). پس میشه ماهی یک کیلو کم کنم (هدف میان مدت). و باید روزانه مقدار کالری مشخصی مصرف کنم و یک ساعت فعالیت داشته باشم (هدف کوتاه مدت). این اهداف رو فکر میکنم همه میشناسن و معمولا برای برنامه ریزی در موردشون مشکلی نیست.

مشکل اصلی در مورد اهداف کیفیه. اونایی که معیار خاصی برای اندازه گیریشون نداریم. و ماهیتشون با اندازه گیری زیاد جور نیست. مثلا این که من میخوام خوش اخلاق تر باشم یا مثلا مسیر زندگیم رو مشخص کنم. خب چطور باید اینو برنامه ریزی کنیم؟

پیشنهاد من اینه که تا اونجایی که میشه این اهداف رو کمی کنیم. مثلا هدف "ارتقای سلامتی" که خودش میتونه شامل دو قسمت بشه "ورزش" و "تغذیه". برای ورزش میشه یه سری کار لیست کرد: ۱. انتخاب یک ورزش دلخواه ۲. انجام مرتب آن به صورت روزانه یا ... . برای تغذیه: ۱. مراجعه به دکتر تغذیه و گرفتن برنامه غذایی متناسب ۲. عمل به برنامه غذایی. حالا میشه برای هر کدوم از این اهدافِ خرد، زمان مشخص کرد و الزام به اون رو خواست.

اینجا میخوام یه نکته ای رو اضافه کنم، اگر من هدفی رو داشته باشم که مسیر رسیدن به اون رو ندونم یا برام واضح نباشه. باید چیکار کنم؟ آیا میشه در موردش برنامه ریزی کرد؟ بله. مثلا من میخوام گرافیست بشم! اول از همه باید سعی کرد تا با تحقیق یا سرچ یه سری اقدامات اولیه رو به دست آورد، برای مثال؛ تسلط به نرم افزار X، برای کسب این مهارت میتونم اقدامات بعدی رو انجام بدم ۱. آموزش های آنلاین یا ۲. کلاس حضوری یا ۳. خودخوان و... بین گزینه های مختلف اونی که با شرایطم تناسب بیشتری رو داره انتخاب میکنم و از تاریخ برنامه ریزی، در رابطه با اون اقدام میکنم.

‏پیشنهاد من برای اینجور اهداف، داشتن دفترِ گزارش نویسیه. مثلا من آموزش مجازی رو انتخاب میکنم و یه مدتی باهاش سر میکنم ولی در حین اون متوجه نکات دیگه ای میشم، این که کلاس حضوری لازمه یا به تمرین بیشتر نیاز دارم یا ... حالا چراغ ماشین یکم جلوترم رو روشن کرده. این نتایج رو توی دفتر گزارش، مینویسم و متناسب با اون عمل میکنم و الی آخر...

دفتر گزارش چند تا مزیت داره: ۱. میتونیم مسیرِ رسیدن به هدف رو مشخص کنیم، بدون این که سردرگم و گیج بشیم. ۲‌. احساس رضایت. ممکنه در انتهای سال، هنوز گرافیست نشده باشم ولی مسلما در مسیر قرار‌ گرفتم و اقدامات موثری انجام دادم که باعث میشه حس خوبی نسبت به خودم و اهدافم داشته باشم. ۳. گزارش نویسی جای خالی "زمان" -که توی همه برنامه ریزی ها نقش کلیدی داره- رو برای اهدافِ نه چندان واضح پر میکنه‌‌. گزارش نویسی رو میتونین به صورت ماهانه انجام بدید.


 ‏۵. برنامه انعطاف پذیر داشته باشید

اگر برنامه خیلی فشرده و سخت داشته باشید، در صورتی که یه روز ازش عقب بمونید، جبران کردن خیلی سخت میشه‌‌. توی همون مثالِ وزن، ماهیانه ۱ کیلو کم کردن کار سختی نیست اما اگر بشه ۳ کیلو، یه روز رعایت نکردن رژیم، رسیدن به هدف رو سخت میکنه! ‏من نمیگم برنامه خیلی ساده یا سخت داشته باشید. این تماما به خودتون و اهمیت و اولویت هدف بستگی داره، منتها سعی کنید میزان سختی و راحتی رو متناسب با هدف انتخاب کنید.


۶. برنامه‌ریزی برای هرشخصی منحصر به فرده

 غیر از یه نکات کلی که به نظرم در همه برنامه ها مشترکه. برنامه ریزی هر کسی، برای خودشه. سختی و آسونی برنامه، نحوه ی ارزیابی کردن، جایزه و تنبیه و .‌‌.. همه بستگی خود شخص داره. دوستی داشتم که برای این که عادت کتابخونی رو در خودش به وجود بیاره خودش رو موظف میکرد به خوندن فلان مقدار صفحه کتاب در روز و در نهایت از نتیجه راضی بود درحالی که این کار روی من اصلا جواب نمیده (حتی شاید نتیجه عکس بده! ). با زیاد برنامه ریزی کردن، کم کم برنامه منحصر به فرد خودتون رو پیدا میکنید. :)


 ۷. تنوع در برنامه ریزی

بیشتر مثال هایی که توی نکات بالا زدم در مورد برنامه ریزی سالانه بود. اما‌ میتونیم برنامه ریزی روزانه، هفتگی، ماهانه و سه ماهه و ...داشته باشیم که در واقع خرد کردن و جزئی کردن همون اهداف سالانه ست و برای این اهداف میتونید از پلنرهای روزانه، هفتگی و ماهانه استفاده کنید.


۸. همت و توکل

با برنامه‌ریزی خوب شاید ۷۰ درصد اهداف توی دستتون باشه اما‌ اگه از اون ۳۰ درصد غافل بشید، هیچی ازش نمیمونه... همت کنید. واقعا هدفتون رو بخواین و ایمان داشته باشید که با تلاش میشه بهش دست پیدا کرد. گرچه آخر از همه اینو میگم ولی از همون اول، بسم الله بگید، به خدا توکل کنید و ازش بخواید که کمکتون کنه و بهترین ها رو در مسیرتون قرار بده ان شالله. :)


+ پست فوق العاده خوب پشمال در مورد بولت ژورنال

+ این پست هم یه نمونه پلنر ماهانه 

موافقین ۵ مخالفین ۰ ۹۷/۱۱/۰۷
ارکیده ‌‌‌‌

planer

برنامه ریزی

نظرات  (۱۷)

۰۷ بهمن ۹۷ ، ۱۸:۵۱ آسـوکـآ آآ
من از آبان ماه بولت ژورنال درست کردم. برام خیلی جذابه چون خودم تعیین میکنم چه بخایی داشته باشه. پلنر رنگی رنگی دو سال استفده کردم. اون هم واقعا سازنده بود.
مفید بود عزیزم، ممنون ❤
پاسخ:
خیلی هم عالی :)
قربوندون :*
عه من همین چندون روز پیش پلنر رنگی رنگیم رسید به دستم. همون که جلدش بنفشه :))
ولی لامصب خیلی فانتزی و گوگولی و اتفاقا سازگار با روحیه منه! ولی الان به کارم نمیاد. حالم بهم میخورد از نوشتن ساعت مطالعه تو دفتر قلم چی گفتم یه جای بهتر کارای درسیمو یادداشت کنم ولی این بزرگوار چه قسمتایی داره؟ خرج و مخارج. ورزش. آب بخور! . فردا پی بپوشم؟ :))). آخه منه کنکوری چیزی خرج میکنم؟ ورزش میکنم؟ فردا جایی میرم که ساعت قرارام و چی بپوشم رو توش ثبت کنم؟! این شد که بعد دو سه صفحه پر کردن افسرده شدم که هیچی نمیخرم و نمیپوشم و نمیرم بیرون دوباره برگشتم به قلم چی:دی ولی تابستون یه عالم میتونم استفاده کنم ازش =))) 
کلا هم پست بسیووور تلنگرانه! و خوب بود ارکیده عزیز:)* ممنونم ازت.
پاسخ:
ای جاااان :))
خوب نکته ای رو گفتی. منم پلنرهای رنگی رنگی رو غیر از اون سادهه که خودم حدود دو سال داشتمش، نمی پسندم. یکم محدود میکنه آدم رو ... دلیل اینجور ساختنشونم به نظرم اینه که کسایی که دستشون توی برنامه ریزی راه نیافته رو کمک کنن...

از این به بعد هم ان شالله میخوام بولت ژورنال خودم رو داشته باشم. اینجوری دست آدم بازتره :)

+ پیشاپیش خوش بگذره تابستون :))
خواهش عزیزدلم :*
سلام :)
ممنون بابت این پست خوب

گاهی برنامه ریزی هم میکنیم ولی وسط کار دلسرد میشیم ...
پاسخ:
سلام :)
خواهش میکنم

راستشو بخواین برای من پیش نیومده دلسرد بشم. یعنی پیش اومده که فهمیدم هدف درست نبوده، به درد من نمیخورده یا ارزشش رو برام از دست داده ولی خدا رو شکر تا حالا کم همتی نکردم. میخوام اینو بگم، اگه بلد باشیم چطور حرکت کنیم، احتمال پس رفت و توقف خیلی کم میشه ( گرچه احتمالش صفر نیست.)
ارکیده جان ، باورت نمیشه که چقدر دنبال همچین پستی میگشتم. دلم میخواست برای ترم جدید برنامه داشته باشم ولی نمیدونستم دقیقا چیکار باید بکنم . ممنون بخاطر کمک :*
پاسخ:
ای جانم
چه خوب، خوشحالم :)
ایشالا ترم عالی باشه برات :*

+ من خیلی کلی نوشتم، اگه سوال خاصی داشتی، در خدمتم :)
۰۷ بهمن ۹۷ ، ۲۱:۱۲ آقای سر به هوا :)
من یه 210 باری برنامه ریختم به فنا رفت امسال:/
الان تازه داشتم با خودم میگفتم گوشی بزارم برم واسه برنامه ریزی مجدد! همین که از برنامه ریزی ناامید نمیشم خودش یه تگته مثبته😂😂
پاسخ:
صد در صد :))
اصلا ناامید نشین :)
۰۸ بهمن ۹۷ ، ۰۷:۱۷ اسمارتیز :)
@ بنفشه
اتفاقا منم همون پلنرو چند وقت پیش خریده بودم که متوجه شدم در حال حاضر برای من بی فایده‌ست... حتی پلنرهای تحصیلی رنگی رنگی رو هم خیلی نمی‌پسندیدم... به جاش از استیکراش خریدم و سعی کردم یه کم رنگ و هیجان ببخشم به همون دفتر قلمچی و خب از نتیجه راضیم بد نیست دی: 
کلا حتی برنامه راهبردیشم که چسبوندم جلوم، با استیکرای مختلف تزئینش کردم که یه کم از جدیت فضا کاسته شه =|
پاسخ:
پس استیکراشون خوب و کاربردیه :)
۰۸ بهمن ۹۷ ، ۰۷:۲۷ اسمارتیز :)
حالا من به عنوان یه کنکوری که هر هفته، هر روز، هر ساعت و بعضا هر دقیقه (:|) با برنامه‌ریزی‌های خودنوشته‌ و قلمچی‌نوشته در ارتباط و درگیرم، باید بگم که عدم تعهد به برنامه یه مرض بود برای من :/ من همیشه برنامه‌ریزنده‌ی فوق‌العاده‌ای بودم ولی در امر اجرا اندازه‌ی یک سر سوزن هم تعهد نداشتم... 
و راهکاری که در این مورد پیدا کردم و برای من به شخصه جواب داد، این بود که به جای مشخص کردن ریزِ کارا در مثلا یک هفته‌ی آینده، بیایم و فقط برای امروزمون تصمیم بگیریم...
یعنی من مثلا میومدم اول هفته برنامه میریختم یه جوری که دقیقا مشخص بود که چهارشنبه باید از صفحه فلان تا فلان زیست بخونم و مثلا n تا هم تست بزنم... این برای منی که نیاز دارم ذهنم خیییلی مرتب باشه خیلی خوب بود ولی عملا و منطقا جوابگو نبود... این بود که به جای اون کار، روال کلی هفته رو در نظر میگیرم و هر روز صبح یا شب قبلش برنامه‌ی روزمو مشخص میکنم و اینگونه از مرض عدم تعهد به برنامه و عذاب وجدان بعدش رهایی یافتم... البته این کارو از اول همین هفته شروع کردم و باید ببینم آخر هفته اون حجمی که مورد نظرم بود تموم میشه یا نه :) اما خودم حس خیلی بهتری دارم نسبت به قبل :)

در کل متشکرم بابت این پست بسیار مفید :) من که در حال حاضر برنامه‌ای جز برنامه‌ی درسی ندارم :/ نهایتا یه تکونی به خودم بدم در حد روزی یه ربع کتاب رو هم برنامه‌م بیفزایم =| این چنین زندگی تک بعدی ای رو میگذرونیم خلاصه :/
پاسخ:
ممنون اسمارتیز جان از این که خوندی و وقتی که گذاشتی و برام نوشتی :)

من متن بالا رو بیشتر با رویکرد اهداف سالانه نوشتم. برنامه ریزی درسی، راه هاش خاص خودشو داره که شما الان خیلی بیشتر از من استادین توش :)
خوشحالم که برنامه خاص خودتو داری :)

ایشالا به موقعش،‌کرور کرور برنامه های متنوع بریزی برای خودت. بوس بوس :)
۰۸ بهمن ۹۷ ، ۰۷:۳۱ اسمارتیز :)
راستی در مورد بولت ژورنال هم من تو تابستون باهاش آشنا شدم... اتفاقا از همین پستی که شما لینک کردین... ولی علیرغم ذوق و شوقم براش، بیشتر از چند روز پیش نرفت :/ یه دلیلش این بود که کشیدن و جینگیل وینگیل کردنش برای من که هنر نقاشیم در حد چشم چشم دو ابروئه وقت زیادی میگرفت و نتیجه هم برام رضایت بخش نبود و اگه یه جاییش کثیف یا به هم ریخته یا خط‌خطی میشد من از عصبانیت منفجر میشدم دی:
پاسخ:
من هنوز شروع نکردم. به نظرم نقاشی نمیخواد خیلی... همین که با خودکار و مدادهای رنگی خوشگلش کنی کفایت میکنه :)

+ من هیچ وقت تو دفترچه هام با خودکار چیزی نمینویسم. خط خوردگی منو میکشه :)))
یعنی واقعا راه خودآگاهی از دفتر گزارش نویسی میگذره. قبول دارین؟ :)
پاسخ:
اوهوم :)
۰۸ بهمن ۹۷ ، ۲۰:۳۵ پشمآلِ پشمآلو
دم سال جدیده .. بوی خوش برنامه ریزی میشنوم:دی
پاسخ:
به خاطر پست جناب دچار نوشتم اینو
و جناب دچار فکر کنم به خاطر بوی سال نو، نوشته بودن :))
خیلی خیلی پست مفید و خوبی بود ارکیده جان، ازت مچکرم عزیزم ***:
پاسخ:
وای وای ... ببین کی اینجاست! :)
سلام مستور عزیزم
خوشحالم مفید بوده... قربانت :****
علیکم السلاااام عزیزجانم **:
دیگه کم کم دارم برمیگردم ان شاءالله (:
پاسخ:
به به... خیلیم عالی :))
گذاشتم عین پست و سرفرصت با دقت بخونم و نکته برداری کنم
پاسخ:
ایشالا که مفید باشه :)
۱۰ بهمن ۹۷ ، ۱۷:۵۸ مردی بنام شقایق ...
سلام

مختصر ومفید

ممنون
پاسخ:
سلام :)

خواهش میکنم
چشم و دلتون روشن ...!
پاسخ:
چرا...؟ :)
زنده رود اگر چه گل آلود ...:)
پاسخ:
آهان آهان
جاتون خالی، ما که هنوز ندیدیمش :))
انصافاً خیلی خوب بود.
پاسخ:
ممنون :)

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">