روزهای رنگی ارکیده

روزهای رنگی ارکیده

دائما یکسان نباشد حال دوران...غم مخور! :)

بایگانی

تاثیرگذارترین کتابی که تا حالا خوندین، چی بوده؟
یک دقیقه سکوت.
سوال سختیه.
اگه میپرسیدن بهترین کتابی که خوندی، احتمالا یه لیست از بهترین ها داشتم ولی برای تاثیرگذارترین، رفتم سراغ قفسه کتاب ها و با شک و تردید چندتاشو انتخاب کردم. نکته ی جالبش هم این که 4 تا کتابی که انتخاب کردم، نزدیکترینشون حداقل برای ۴ سال پیشه، در حالی که سال های اخیر هم بیشتر و هم کتاب های بهتری خوندم! نتیجه این که، خوشا روحیه نوجوونی و تاثیرپذیری بی مثالش!

دو تا کتاب اول:

1. استاد عشق رو چندین بار خوندم. سال اول-دوم راهنمایی بود و فوق العاده تاثیر گرفتم. تا سال ها الگو و مدل ذهنیم دکتر حسابی بود. سختی هایی که تحمل کردن، همتی که داشتن و عشق به یادگیریشون... همذات پنداری میکردم و خودم رو یه دکتر حسابی بالقوه میدیدم با این تفاوت که توی رفاه نسبی دارم بزرگ میشم :))
2. مرحوم رجبعلی خیاط، دومین الگوی من بودن، تاریخ خوانشش برمیگرده به همون دوره راهنمایی. هنوز هم با وجود گذشت سال ها مطالبی به ذهنم میرسه و از دستورالعملی استفاده میکنم که شیخ گفته بودند...

دوتا کتاب دوم:

3. شانسی که من آوردم این بود که،‌ خوندن کتاب های داستان و رمان رو با کتاب های خیلی خوبی شروع کردم. ناطوردشت، کافه پیانو و عقاید یک دلقک سومیش بود. بهترینی که تا حالا خوندم. این کتاب تاثیرگذارترینه برای من، چون علاقه ام رو به ادبیات داستانی چندین برابر کرد و توقعم رو از یه اثر ادبی بالا برد...
4. من با پختستان از وبسایت جناب شبانعلی آشنا شدم و چقدر این کتاب عالیه! یه داستانه ولی با تمثیلاتش میتونی سوال های خیلی بزرگ در مورد هستی و جواب هاشون رو بهتر درک کنی... این کتاب رو به همه پیشنهاد میکنم. 

و در نهایت از همه دوستان، خصوصا جناب فیشنگار، بانو یاقوت، تسنیم عزیز، چارلی [فیزیکدان آینده :) ] و جناب هاتف دعوت میکنم تاثیرگذارترین کتابشون رو با ما به اشتراک بذارن.
ممنون از جناب تد بابت این چالش جالب :)
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۵/۲۸
ارکیده ‌‌‌‌

نظرات  (۲۹)

خیلی ممنون از شما! ولی کاش یکم بیشتر از تاثیر کتاب کیمیای محبت رو خودتان مینوشتید! 

کیمیای محبت رو تعریفش رو زیاد شنیدم! احتمالاً بخوانمش! عقاید یک دلقک ر یه بنده‌خدایی گفت پول حرام‌کردنه! :))) و کلاً فراموشش کردم!
پاسخ:
راستش چون خیلیی میگذره از خوندنش، دقیق حضور ذهن ندارم.
ولی کتاب خیلی خوبیه، پیشنهاد میکنم حتما‌ بخونید.

نظرات متفاوته. عقاید یک دلقک برای من حکم طلا داره :))
خیلی دوسش دارم. اما‌ تضمینی نداره شما هم به همین اندازه خوشتون بیاد :)
کیمیای محبت و خوندم خیلی عشقن رجبعلی خیاط
پاسخ:
بله. عالی :)
یعنی یادتان‌ نمیاد چه تاثیری روی شما داشته؟ :|| مگه میشه؟ مگه داریم؟ :))
پاسخ:
تاثیرش رو نوشتم... به عنوان الگو بودن برام.
اما مطالب رو فراموش کردم. مثلا در مورد حق الناس و حتی حق حیوانات بر گردن ما چندتا داستان داشت که شاید از همون زمان، من حواسم رو جمع کردم، کوچک ترین آزاری به حیوانات، حتی ناخواسته نرسونم...
یه ذکری داشت، هنوزم اون ذکر رو استفاده میکنم :)
خب دیگه! منظورم همینی بود که نوشتید الان! مثل همین حقوق حیواناتی که بیشتر رعایت کردید یا اون ذکری که نمیگید به ما! :)))
پاسخ:
خیلی نکته داشت اون کتاب، همین دوتا رو الان یادم اومد.

نمیگم، خودتون برید بخونید :)
هم کیمیای محبت رو خوندم هم کتاب استاد عشق رو
 یادمه با خوندن دوتاشون این حس بم دست داد که اگه اینا آدمن پس من چی ام؟:))
پاسخ:
تو نوجونی اینو نمیگی، عوضش میگی منم میخوام اینجوری باشم :)
نه دیگه من تو اوج جوانی خوندمش ازم گذشته بود که برگردم مث اونا شم:)))
بیست و شیش سالم بود فک کنم استاد عشق رو خوندم
بعدش میخواستم مث دکتر حسابی برم چن تا رشته ی دیگه بخونم
دیدم حال ندارم که:))))
پاسخ:
:))))
خدا نکشتت. :)))

+ یه جایی شنیدم تو صحت و سقم کتاب استاد عشق، شک هست
 حالا یادم نیس چجوری بود دقیق
کتابایی که توصیف یه شخصیتن و کلا پیرامون شخص خاصی هستن، روم تاثیر نمی‌ذارن. متاسفانه البته!
تقریبا حس می‌کنم که بابا این آقا فرق داره. خاصه. اگه خاص نبود که کتابش نوشته نمی‌شد... و من یک آدم معمولی با یک روحیه‌ی معمولی.
خودم حس می‌کنم به راحتی می‌شه به این حسم اعتراض وارد کرد.

*لنتی من دعوتت کرده بودم :| هنوز انتشار نکردم پست رو و تو شرکت کردی؟! :| من اسمتو پاک نمی‌کنم از بین دعوتی‌ها -_-
**کیمیای محبت رو بخونم؟!
پاسخ:
آره قبول دارم. همچین حسی میاد سراغ آدم و خودتو توجیه میکنی و کتابو میذاری کنار. کاملا تجربه اش کردم :))
ولی این دوتا خیلی خوبن. شاید بشه ازشون درسایی گرفت که ما معمولیام به دردمون بخوره :)

* عه عه. خب میخوای پستو بردارم بعد دوباره منتشر کنم؟ :))
** هر دوشو بخون، کیمیا و استاد عشق :)*
سوال اول تد رو شما چجوری خوندی که جدی گرفتید واقعا؟تد خیلی نامردی :)))


+من تازه فهمیدم مفهوم این پویش رو که خیلی هم مفیده و جذاب
هر چند ریا میشه ولی منم می نویسم حتما 🏂
 
پاسخ:
مگه جدی نبود؟!؟

+ به شدت مشتاقم کتاب تاثیرگذار شما رو بدونم :)
کتاب استاد عشق رو پسر دکتر حسابی نوشته،چجوری می‌تونه صحت نداشته باشه؟(شکلک تفکر)

پاسخ:
اوممم همین. دقیق یادم نیس
شاید فقط یه شایعه بوده :)
به صورت معمولی یکی ازم بپرسه یه جوابی میاد توی ذهنم ولی باز دارم تمرکز میکنم ببینم کدوم تاثیرگذار تر بود. نکته ی مهمی که شما هم گفتی اینه که تاثیرپذیری بخش زیادی ش به حال و هوای خودمون برمیگرده تا کتاب
پاسخ:
اوهوم، همینه.
ولی سوال چالش تاثیرگذارترینه، حالا با همون حال و هوایی که توش بودیم... :)
عه نه یه وخ این‌کارو نکنی‌...مال من یه یه ساعت دیگه منتشر می‌کنم ^_^
*پیش به سوی کتاب‌خونه پس :d
پاسخ:
چششششم :)
* کتاباشم کوتاهن، زود میتونی بخونی :)
از بین اینا فقط استاد عشق رو خوندم، اونم شنیدم پسر دکتر حسابی غلو کرده! به خاطر همین تاثیر خاصی روم نذاشت :))))

می‌دونی اولین باره به اسم به یه چالش دعوت میشم! مرسی :*
ولی واقعا نمی‌دونم کدومو بنویسم!
پاسخ:
اومم منم یه همچین چیزی شنیدم. با این حال خوب بود :))

ای جونم
بنویس، من که خیلییی مشتاقم.
 اخیرا داشتم یکی پستاتو میخوندم، گفتم ببین عجب دوست با کمالات و فرهیخته ای دارم. یاد بگیر ارکیده! :))
مسئله اینه که کمالاتم خداداده! به کتاب خاصی ربط نداره 😂😂😂😎😎😎
حالا یادت هست کدوم پست بوده؟ :)

می‌دونی با اینکه سنت از من کمتره، ولی به وضوح تجربیات و احساساتت تو بعضی حوزه‌ها از من بیشتر و بهتره و من باید ازت یاد بگیرم :) مخصوصا حسن معاشرتت رو خیلی می‌پسندم :)

تازه من تو گودریدزم جزء فرنداتم، می‌دونستی؟ اصلا از همین وبلاگ تو رفتم تو سایتش عضو شدم! اون همه کتاب خوندی کفم برید والا! من اینقدا نخوندم :)
پاسخ:
آره اینم هست. ماشالا ماشالا :))
میگردم بهت میگم :)

ممنون، لطف داری.^-^
ولی بدون تعارف، تحلیلاتو افکارتو خیلی دوست دارم :)

جددددی؟ کدومی؟
چه خوب :))
نه بابا. اونا گول زدنیه. چیز‌خاصی نیست :|
سلام عزیزم
متشکر از دعوت شما ...
تا حالا نبودم تو این فضاها ...
 و درباره تنها کتابی که واقعن مؤثر بود و آثار و برکاتش در زندگی برای من همچنان ادامه داره رو در قالب چند خط مختصر خواهم نوشت ...دوباره سپاس
 خانوم م  
راستی اسم و عنوان پست باید ۴۵۰ درجه فارنهایت باشه؟:)
پاسخ:
سلام خانوم :)
زنده باشید. قطعا برای ما خیلی مفید خواهد بود
چیز خاصی نیست... حتی میتونید از کسی دعوت نکنین، صرفا اشتراک یه جور تجربه ست :)

مشتاقانه منتظریم ^-^
از شما ممنون :)

+ بله اگه این باشه، بهتره :)
از ناطور دشت و عقاید یک دلقک خوشم نیومد. بقیه رو هم نخوندم. 
چقدر کتاب تو دنیا هست که نخوندم
پاسخ:
سلام :)
شاید از اون سه تای دیگه خوشت بیاد. جو کاملا متفاوتی دارن :)
+ خیلییی! منم دائم اینو به خودم یادآوری میکنم... چقدر کتاب نخونده!
۲۸ مرداد ۹۷ ، ۲۳:۱۴ چارلی ‌‌‌
تعریفِ کتابِ پختستان رو قبلا هم زیاد شنیده بودم :) حتی توی زمینه ریاضی هم پیشنهادش میدن بعضیا، میگن برای درکِ ابعادِ دیگه کمک میکنه به خواننده :))

+ خیلی تشکر از دعوتتون :)
پاسخ:
عالیه این کتاب. حتما بخونین. البته اگه گیر بیاد...

+ منتظریم :)
۲۹ مرداد ۹۷ ، ۰۰:۲۷ آسـوکـآ آآ
عقاید یک دلقک،چاپ قدیمش رو خوندم.
خوندن فونتش بسیار،سخت بود، اما چون برام جذاب بود، حتی سر کلاس هم میخوندمش:-)
پاسخ:
من شدیدا باهاش همذات پنداری میکردم...
چقدر دوست داشتم تک تک صحنه‌پردازی هاشو
احسنت که کتاب مطالعه می کنید، به جای بنده هم بخونید
پاسخ:
من فقط بار خودم رو تقبل میکنم، برید کتاب بخونید خودتون :))
۲۹ مرداد ۹۷ ، ۱۵:۵۸ بنیامین بیضایی
برام جای سواله که چطور ممکنه یک نفر هم از عقاید یک دلقک تاثیر بپذیره و هم از کیمیای محبت؟! و در حال حاضر هر دوشون رو دوست داشته باشه؟! من دوتا کتاب رو هم خوندم در دو برهه زمانی متفاوت و تاثیری که این کتاب میذاره اون یکی رو نفی می کنه (لازم به ذکره عقاید دلقک رو پس از کیمیای محبت خوندم) 
هر چند یک کتاب کل زندگی یک بشر رو تغییر نمیده اما این که حس و حال طرف چطور باشه که از یک کتاب تاثیر بپذیره خیلی مهمه مثل اینکه خربزه بخوری و بگی چقدر خوب بود بعد از مدتی عسل هم بخوری و بگی چقدر خوب بود و در عین حال هیچ مشکلی نداشته باشی! نمیشه که خب... اینا در تضاد با هم هستن! البته تا اونجایی که من فکر میکنم...
پاسخ:
سلام 
خوش اومدین :)
۱. کلا مخالف تضاد این دوتا کتابم. به نظرم هیچ ربطی ندارن بهم، یکی بیوگرافیه یه عارف بزرگه و دیگری یه شاهکار ادبی!
۲. من کیمیای محبت رو حدودا ۱۲ سالگی خوندم و عقاید رو سال اول دانشگاه! جو و فضا و حس و حال موقع خوندن دوتا کتاب کاملا متفاوته. اصلا برای همین توی دوتا دسته آوردم کتاب ها رو.
۳. اثرپذیریم از کیمیا به عنوان الگوگیری، محاسن اخلاقی، نکات زندگی و ... بود ولی در مورد عقاید، این کتاب رو به عنوان یه اثر ادبی و رمان فوق العاده دوست داشتم و دارم. چون از نظر کیفی سطح بالایی داره، شخصیت پردازی و فضاهاشو دوست دارم. حتی انتقاداتی که از کلیسا و مذهب میکنه شاید جالب باشه. ولی عقاید هیچ وقت الگوی زندگیم نبوده، که در این صورت حتما باید منم مالیخولیایی میشدم!
از طرفی عقاید باعث شد بیشتر‌ رمان بخونم، رمان های بهتری بخونم و کلا توقعم رو از یه داستان خیلی بالا برد.
سلام. به منظور حمایت از چالش های وبلاگی و همچنین ترویج کتابخوانی، این پست رو شدیدا لایک میکنم
(فقط کجا رو باید لایک کنم الان؟!)

ممنون بابت این کار. ..  
+ایضا ممنون بابت یادآوری دوباره کتاب استاد عشق.. .
پاسخ:
سلام. خوش اومدین :))
ما کامنتم لایک حساب‌ میکنیم :دی
ممنون :)

+ دیدم تسنیم جان دعوتتون کردن، شما هم بنویسید :)
ممنون ... 
من رزومه ی خاصی در کتابخوانی ندارم، با این حال همونجا در قالب کامنت نوشتم.
مچکرم again 
پاسخ:
هممون یه چیزایی خوندیم بلاخره  :)

پس برم بخونم. 
خواهش میکنم :)
عالی بود ...و عالی تر از اون اوردن اسم عقاید یک دلقک (:
پاسخ:
شمام دوسش دارین؟ 
هم طرفدار زیاد داره هم ضد طرفدار :))
مطمنا اینجور کتابا از اونایی که همه یه جور دوسشون داشته باشن، بهتر میچسبه به ادم(:

زیاد خیلی زیاد دوسش دارم 
پاسخ:
منم :))
بت کتابای منه اصن :))
بت پرست هم که شدین؟ :/ :))) 
پاسخ:
کتاب پرست
عقاید یک دلقک پرست
هانریش بل پرست :))
:دی
خا! یادم باشه گزارشتان‌ ر بدم به بچه‌ها! :))
پاسخ:
به بچه ها گزارش کیمیای محبت رو بدین فقط :))
اینجا هم داستان پیچیده شده که! :))))
پاسخ:
کلا داستان ها پیچیده ان! :)))
۰۱ شهریور ۹۷ ، ۱۲:۳۲ قاسم صفایی نژاد
ممنون. چه کتاب‌های جالبی.
پاسخ:
سلام :)
ممنون ^-^
در مورد دکتر حسابی و رجبعلی خیاط مطلب زیاد خونده بودم ولی این کتابهارو نخوندم
کلا گرایش آدما و ایضا تاثیر پذیریشون تو هر دوره از زندگی ممکنه متفاوت باشه به همین خاطر کتابهای متفاوتی ممکنه آدم بخونه وتاثیر بگیره که شاید از یه سنخ نباشن
پاسخ:
کتابای خوبی بودن :)

همینه. کاملا موافقم.
مثلا الان میترسم اون دوتا کتاب رو دوباره بخونم و تصورم خراب شه ازشون. تو اون دوره برای من خوب بودن، دلیل نداره الانم دوسشون داشته باشم  :)
استاد عشق:)
خیلی تعریفش رو شنیدم:)))
پاسخ:
دوست داشتی بخون، احتمالا خوشت بیاد :)

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">