روزهای رنگی ارکیده

روزهای رنگی ارکیده

دائما یکسان نباشد حال دوران...غم مخور! :)

بایگانی

چادر

‎۹۷

نمیدونم یادتون هست یا نه. یبار در مورد چادر نوشته بودم، که دوست دارم دوباره موقعیتِ انتخاب برام پیش بیاد و اینبار چادری نباشم! خب پیش اومد. :)

من معمولا توی مسافرت ها، خصوصا اگه با ماشین شخصی باشه، چادرم رو برمیدارم به این خاطر که خیلی گرمه، دست و پای آدم رو میگیره و توی ماشین حسابی چروک میشه. 

با این که میدونسم همسرم ته دلش از این قضیه خوشحال نیست حتی تو شهر و غیر جاده هم سرم نکردم و خب نتیجه جالب بود! انگار گاهی لازمه که بعضی چیزها یادآوری بشه...

اول این که بدون چادر، حفظ حجاب یه شوخیه! یا باد میزنه، مانتو جلو عقب میشه یا موها از عقب و جلو پیدا میشه-روسری رو هرچی هم بزرگ میکردم، یا موهام از عقب میزد بیرون یا از جلو- آستین ها هم کنترلشون سخته.

نمیگم بدون چادر اصلا نمیشه حجاب رو کامل حفظ کرد ولی خیلی خیلی سخته! 

دوم این که متلک شنیدم. توی این همه سال چادری بودن یکی نگاه چپ نکرده بود، حرفی نزده بود ولی تو این چند روز من متلک شنیدم و نگاه هایی رو حس کردم که قبلا نبود. حس کردم بی دفاعم، حس کردم مقصرم!

خب نتیجه این که، یکی گفته بود: چادرم تاج سرمه، تاج بندگیه. خوب گفته، قبول دارم :)


+ دوست گلم، ناشناس پیام میدی نمیتونم جوابتو بدم. ایمیلی چیزی بذار :)

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۵/۱۹
ارکیده ‌‌‌‌

نظرات  (۲۳)

فاکتور بگیریم عده ای که متلک جزیی از وجودشونه کاری به چادری و مانتویی ندارن اصن کار خودشونو میکنن،اون یکی عده به نظرم بیشتر تحت تاثیر رفتار آدمه تا پوشش.به عنوان کسی که چادر نمیپوشم و شاید در زمره بی حجاب ها قرار بگیرم با این دوتا تار مویی که بقول شما بیرون میفته هرکاری هم بکنیم و بالای مچ دستام،وقتی قیافم اخموعه و سرم نسبتا پایین کسی جرات نمیکنه از نزدیکم رد بشه چه برسه به این که متلک بپرونه.حالا همین من که یک روز چادر رو امتحان کردم در حالی که سرم بالا بود:| با لبخند داشتم با گوشی حرف میزدم کلی حرف شنیدم...(نمیگم نخندیم!ولی بخوایم نخوایم قیافه ای که لبخند داره طرف به خودش میگیره اجازه میده به خودش نزدیک شه حالا بیا حالیش کن داشتم واس مامانم میخندیدم:| نمیدونم رسوندم منظورم چی بود یا نه)
پاسخ:
عزیزم من تجربه خودم رو گفتم
من با چادر تو این همه سال، اصلا متلک نشنیدم ولی تو این چند روز چرا. رفتارمم هیچ فرقی نمیکرد‌. اتفاقا اون موقع بیحال و خسته هم بودم. خستگی ناشی از ۶ ساعت توی ماشین نشستن، بدون آرایش، با روسری لبنانی! هرچی فکر میکنم ظاهرم حداقل جذابیت رو داشته، تنها فرقش توی چادر بود‌.‌. :)
رفتار همسرتان قابل ستایشه! 
پاسخ:
فوق العاده است این آقا :)
من هم یه تجربه‌ی تقریبا مشابه دارم. من تو بیمارستان و درمانگاه غیرچادری بودن رو تجربه کردم و می‌کنم و به این نتیجه رسیدم که چادر حجاب برتره، حجاب با مانتو خیلی کم پیش میاد که در حد چادر حفظ بشه.

نوع رفتار بقیه، به نظرم هم به حجاب و هم خیلی خیلی به رفتارمون ربط داره. هر کدوم در ما شل بشه، فک صورت یه عده‌ای هم شل میشه :))
پاسخ:
دقیقا. من توی دانشگاه هم تجربه کردم. ترم اول بود و بی تجربگیش. فکر میکردم خیلی سخته چادر سر کلاس و برمیداشتم. بعدا دیدم اینطوری نمیشه ... :)

متوجه نشدم دقیقا. رفتار اطرافیان ما تاثیر داره؟ این که ازمون بخوان چادری باشیم مثلا؟
کاش پسرا یکم بیشتر مراعات میکردن :((
متاسفانه من هم با چادر و هم بدون چادر این اتفاق برام افتاده و واقعا نمیدونم چجوری میشه جلو ی این قضیه رو گرفت.
پاسخ:
کسایی که اینطور رفتار میکنن که مریضن! 
مسئله اینه که چجوری خودمون حفظ کنیم از این آدما...

من واقعا یادم نمیاد آخرین بار کی از این حرفا شنیدم. من خیلی زود چادری شدم، اول راهنمایی بود به نظرم، برای همین الحمدلله از این حرفا خیلی خیلی کم شنیدم و همشو مدیون چادر میدونم :)
منظورم از رفتار بقیه متلک بود. میگم اگه ظاهر یا رفتارمون، هر کدوم مشکل داشته باشه حرف و متلک رو خواهیم شنید.
پاسخ:
بله بله، تایید میکنم :)
تنها راه حلی که تاحالا برای من جواب داده و تونستم خودمو حفظ کنم اینه که زیاد تنها نمیرم بیرون بیشتر وقتا کنار خانوادم میمونم!
البته این محدود کردن خودمه و نمیدونم تا کی تحمل ادامه دادنشو دارم.
پاسخ:
خیلی سخته که... دست و پای خودتو میبندی اینجوری!
اول اینکه باهات موافقم. :) آدم تا فکری که تو سرشه رو به طور واقعی تجربه نکنه نمی‌تونه در موردش تصمیم بگیره.
و دوم این‌که...ارکیده...چطور با چادر متلک نمی‌شنوی؟ اونم این همه سال! واقعا برام عجیبه. به نظرم چادر نگاه‌ها رو صد در صد دفع می‌کنه اما صد در صد جلویِ متلک شنیدن رو نمی‌گیره.
پاسخ:
البته من قبلا هم تجربه کرده بودم... متاسفم که فراموشم شده بود..

عجیبه نه؟ من خودم نمیدونسم! وقتی شنیدم بقیه از آزارهای کلامی و رفتاری گفتن، به خودم اومدم که من بحمدلله نداشتم و همش رو هم از چادر میدونم.
البته شاید هر خانمی چادری هم یکی دوبار براش پیش بیاد، اون دیگه چیزی نیست. شاید من شانس آوردم که اون یکی دوبار هم نبوده :)

+ رفتار سنگین، آرایش نداشتن و محیط مذهبی هم موثره به نظرم
الان سعی ندارم از خودم حرفی بزنم. برای همین از اطرافیانم مثال می‌زنم. دور و بر من پره از خانمای چادری. اخلاقشون رو می‌شناسم. از متانت‌شون می‌دونم. از اینکه ظاهری رفتار می‌کنن یا باطنی...
علاوه بر این‌که به قول تو، خودشون از اتفاقاتی قبیل متلک شنیدن تعریف می‌کنن، خودم هم به شخصه شاهد رفتار بعضی‌ها با چادری‌ها بودم.
یکی دوبار هم کمه. تو جامعه‌ای که هستیم، یه خانوم که دارای تمام ویژگی‌های نام‌برده از جانب خودته، باز هم گرفتار آزار لفظی می‌شه. تعریف من از متلک، به سخره گرفتنِ حجاب هم در بر می‌گیره و خیلی چیزای دیگه رو...
و به نظرم تو یه نمونه‌ی واقعی از استثناعاتی و حسابی خوش‌به حالت :)
*منظورت رو از مکان مذهبی نفهمیدم :)
پاسخ:
میدونی، هرکسی شاید براش یکی دوبار پیش اومده باشه و توی یه جمع همونو میگه. بعد بقیه که میشنون میگن بیا اینام دائم دارن از اینا...
من واقعا فکر نمیکنم استثنا باشم. مطمئنم که چادر در مقابل آزارهای لفظی بازدارنده ست. حالا بحث روی تعداد نیست، در مقایسه با مانتو دارم میگم.

* منظورم محیطی مثل شهر اصفهانه. شاید جو اصفهان مذهبی تر از سایر شهراست و این آزار و اذیت هام کمتر. البته حدسه، نمیدونم تا چه حد درسته.
به این توجه کن که ادامه‌ی حرفم گفتم خودمم شاهد بودم. :))
اوکی...بیخیال. من نظرمو همون اول گفتم. چادر بازدارنده‌ست. اما نه صد در صد.
* عجب...
:)
پاسخ:
:)
:*
من راجب چادر و کلا حجاب زیاد زیاد پرسیدم و دنبالش بودم اما باز هم این مربوط به زن هایی ایرانی هست و بس.
ولی چادری هم زیاد متلک میشنوه و  بی دردسرم نیست 
پاسخ:
اوهوم. تصمیمش با خانوماست :)
من تجربه خودم رو گفتم. ولی فکر نمیکنم جایی باشه که چادری نسبت به مانتویی متلک بیشتر شنیده باشه...
منم چادرمو دیگه خیلی سرم نمیکنم چون تو ماشینم پیاده میشم یا تو استخرم یا سالن باز میام بیرون تو ماشین.. ازینکه تو دست و پا و خاکی و چروک باشه بدم میاد
ولی از وقتیم چادر ندارم بیرون چیزی عوض نشده! اتفاقا اون موقع ها هم گاهی پیش میومد حرفی بشنوم یا نگاه های ناجور... این دیگه به خیلی چیزا بستگی داره چون ادم مریض همه جا هست کمم نیست. الان همه مانتوهام بلند و پوشیده و استینام کیپه.همه رو البته خودم میدوزم چون بیرون پیدا نمیشه اصولا . روسریامم بلند یه گیره زیر چونم میزنم و یه طرفشو میندازم رو شونم هم پوشیدست کاملا هم راحت. حالا هرچند که به نظر بعضیا سنمو زیاد نشون بده و مث مامانا بشم با این مدل روسری بستن سفت و محکم .اتفاقا موهامم بلنده ولی همیشه کاملا جمعه به خاطر همین محاله باد بزنه و دیده بشه
به نظرم آدم بخواد حجابشو حفظ کنه بدون چادرم میتونه کاملا حفظش کنه و حفظ حجاب بدون چادر نه تنها شوخی نیست بلکه به نظرم هنره. اونم تو شرایطی که ادما یا با چادر میتونن خودشونو جمع و جور کنن یا اگه بی چادرن 90% کوتاه و تنگ و جلو باز میپوشن تا بروز باشن
البته جسارت به شما نباشه عزیزم هرکسی شرایط و محیط و تجربیات خودشو داره
پاسخ:
خیلی ممنون که تجربه تو نوشتی :)
البته بی تجربگی من توی مانتو بی تاثیر نبوده
و قبول دارم که با مانتو حجاب کامل داشتن واقعا هنره.
گفتم شوخی، در واقع مخاطبم خودم بودم که قبلا میگفتم بدون چادر میتونم حجابم رو کامل بگیرم و بهم ثابت شد از این هنرا ندارم :))
همسرتون  رو تحسین می کنم ک اجبارتون نکرده و در عین حال شما رو یه جوری از ته دلش با خبر کرده ...
پاسخ:
همسرم روی چادر خیلی حساس بوده و هست ولی همیشه سعی میکنه اختیار رو به خودم بده و این نهایت خواسته یه زنه توی تصمیماتش میتونه باشه.
ازش خیلی ممنونم. :)
واسه من که چادر مثل جزئی از وجودمه،
حتی یادمه سرکلاسایی که همه دختر بودن و استادهم خانوم بود نمیتونستم چادرمو بردارم
یادمه تصادفم که کرده بودم وقتی به هوش اومدم فقط حواسم به چادرم بود که بتونم جم و جورش کنم
البته دوباره بیهوش شدم:))))

پاسخ:
چه خوب :))
کاش منم بتونم اینجوری باشم :)
سلام ارکیده جان.خوبى؟ 
جالبه :) 
یه اعتراف هم از من اینکه جدایى تحمل ناپذیر بودن گرماش براى من، هیچ وقت نتونستم چادر رو روى سرم حفظ کنم و دو بار تلاش کردم که هر دوبار هم نا فرجام بود: یه بار تو یه مراسم ختم و یه بار هم تو دادگسترى که هر دوبار هم بدجور زمین خوردم و رسما از خجالت مردم. البته این از مشکلات خودمه :))
پاسخ:
سلام سلام خاتون عزیز :)
ممنون، خوبم. شما چطوری؟ :)
عجب :))
اولش سخته، قلقش که بیاد دستت راحت میشه. مثلا یاد میگیری چه روسری باهاش بپوشی و ...
چادرای دانشجویی و ملی که دیگه خیلی راحتن. عین یه مانتو بلند :)
۲۰ مرداد ۹۷ ، ۰۳:۲۴ آنیا بلایت
واییی من دقیقا برعکسم:)))))) من محجبه‌ام ولی چادری نیستم:))) بعضی وقتا که برای بعضی اماکن چادر اجباری هست و چادر می‌پوشم کنترل روسری و مانتو و همه چیم از دست میره و روسریم میره عقب و آستینام هم بالا میان =))))) بماند که پام به چادر گیر میکنه و یه دور روسریم می‌چرخه روی سرم:)) واسه همین من اگه چادر نپوشم کلا حجابم کاملتره فکر میکنم :)))
پاسخ:
:)))
همون جوابم به خاتون :)

یکی از دوستام پارسال چادری شد، اولش اونم سختش بود. ولی الان از من بهتره :)
همسر محترم جنابعالی به درک و فهم شما عزیزم ایمان داره ...
.......

حجاب بدون چادر هم میشه واقعن !دیدم که میگم...:))البته من در سفر و حضر کلن چادر می‌پوشم:))) 
پاسخ:
:)

بله بله... نمونه اش سپیدار عزیز که کامنت گذاشتن :)
توی سفر انصافا سخته :دی
همسر محترم جنابعالی به درک و فهم شما ایمان داره
این جمله ی قشنگی بود :)
پاسخ:
:)
سلام 
من حرفای شما رو قبول دارم متین .
اما قبول ندارم بدون چادر حفظ حجاب یه شوخی است.
چون خود من هم چادر رو پوشیدم هم مانتو و روسری و مقنعه .
و معتقدم آدم های که چادری هستند میتونن به همون نسبت با پوشیدن مانتو حجابشون رو رعایت کنند.
من خودم یکی از همونایی هستم که با مانتو این داستان رو رعایت کردم حتی بیشتر از چادر حفظ حجاب کردم.
بنظر من هر کی تو ذهنش(افکارش) به حفظ حجاب و پوشش اعتقاد راسخ  داشته باشه هر چی هم سرش باشه بازم حجابش رو درست و کامل رعایت میکنه !! 
حالا چه چادری باشه چه مانتویی.
کما اینکه من دیدم دوستانم و همکارانم  رو که چادر میپوشن اما از اون طرف حجاب درست و درمونی هم ندارند و رعایت نمیکنند
و صرفا بخاطر خانواده هاشون یا جبر محیط  زندگی شون (بافت زندگی ) چادری شدند.

پاسخ:
سلام عزیزم
جواب سپیدار رو خوندی؟ نوشتم شوخی مخاطبش خودم بودم. چون این هنر رو ندارم!

بله...چادری هایی هم هستن که آدم با دیدنشون تاسف میخوره... چادر با آرایش غلیظ و... من منظورم چادر با رعایت تموم شرایطش بود :)
من چادری نیستم 
اما برای یک روز بیرون رفتن امتحان کردمش و ارامشش رو احساس کردم اما خب واقعا دست و پا گیره و فقط برا قدم زدن خوبه اونم اگه باد نیاد :/ تازه زمستونا که پالتو بپوشی زیرش یه عالمه تپل میشی:/ :))) 
دیروز با خودم فک میکردم با بلوز شلوار و شال هم میشه حجاب رعایت کرد !!مث دخترای خارجی مسلمون که بعضا دیدم اینطورین:) 
ولی باوجود همه اینا دیروز رفتم چادر مامانمو سرم کردم و خودمو نگاه میکردم :)) اعتراف میکنم از تاثیرات فیلم پدر بود:)))
پاسخ:
دست و پا گیرش براس همون اوله. برای من الان واقعا چادر سخت نیست :)

آره دیگه... پالتو یقه خز و اینا اصلا نمیشه :دی

تو جامعه و عرف ما، بلوز حجاب نیست... واسه اونا که با لباسای باز و شلوارک بیرون میرن، لباس پوشیده مثل چادر میمونه :))

:)))) سریال اینقد تاثیرگذار؟ :دی 
ای جاااانمم... این تصویر دیگه خودتی:)))

پاسخ:
:))))
کناری؟ 
دخترمه :دی
شبیه خودته دختر نازت:))
پاسخ:
مرسی مرسی :))
به مامانش رفته دیگه:دی
اره ولی گذراس:/ :)))))))
پاسخ:
چی شافل؟
آره بدیش اینه نمیشه زد آهنگ قبلی. شاید تو آپدیت های بعدی حلش کردن
این تصویرهای دلبر رو از کجا میاری شمااااااا؟ 

پاسخ:
اینو یادم نیست ولی خیلی هاشو از پینترست میگیرم. :))
آشنا هستین باهاش؟ فوق العاده ست!

توی پیوندها گذاشتم آدرسشو 
عضو شدین، بگین پیدا کنیم همو ^-^

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">