روزهای رنگی ارکیده

روزهای رنگی ارکیده

دائما یکسان نباشد حال دوران...غم مخور! :)

بایگانی

امروز صبح شرکت‌ دیجی‌کالا و اپلیکیشن فیدیبو طی مراسمی رسمی از کتاب‌خوان الکترونیکی اختصاصی خود به نام «فیدیبوک» رونمایی کردند.

فیدیبوک یک کتاب‌خوان الکترونیکی مخصوص فارسی‌زبانان است که به راحتی امکان خواندن کتاب‌های فارسی را به صورت دیجیتالی فراهم می‌کند. سال‌ها است که انواع کتاب‌خوان‌های الکترونیکی مانند محصولات کیندل آمازون وارد بازارهای جهانی شدند ولی هیچ‌ یک به صورت تمام‌ عیار و بدون مشکل از کتاب‌های فارسی پشتیبانی نمی‌کردند.

فیدیبوک محصول مشترک شرکت فروشگاهی دیجی‌کالا و اپلیکیشن دانلود قانونی کتاب‌های الکترونیکی فیدیبو است و به عنوان اولین گام و محصول در این زمینه با ورود یک غول بزرگ تجاری به دنیای فرهنگ محسوب می‌شود.

قرار است مدل اول این کتاب‌خوان به نام Hannah F1 با قیمت ۵۴۹ هزار تومان در دیجی‌کالا و فروشگاه‌های شهر کتاب سراسر کشور عرضه شود. اولین خریداران فیدیبوک می‌توانند از بن تخفیف ۱۰۰ هزار تومانی سایت فیدیبو برای خرید کتاب سود ببرند.

اولین کتاب‌خوان الکترونیکی ایران صفحه‌نمایش ۶ اینچی E-INK با وضوع تصویر ۱۰۲۴ در ۷۵۸ اینچ و تراکم پیکسلی ۲۱۲PPI دارد. این سخت‌افزار از یک پردازنده دو هسته‌ای با سرعت یک گیگاهرتز، ۵۱۲ مگابایت حافظه رم DDR3، حافظه داخلی ۸ گیگابایت و پشتیبانی از حافظه میکرو‌اس‌دی تا ۳۲ گیگابایت برخوردار است.

گفته می‌شود حافظه ۸ گیگابایتی داخلی این سخت‌افزار قابلیت ذخیره‌سازی ۸۵۰۰ کتاب الکترونیکی را دارد و هر یک ماه یک بار کافی است شارژ شود.

سیستم‌عامل فیدیبوک به نام «فیدیبو او‌اس» مبتنی بر اندروید و کاملا سفارشی‌سازی شده توسط تیم توسعه فارسی و بومی داخل کشور است. اندازه این کتاب‌خوان نیز ۱۵۹.۵ در ۱۱۸ در ۸ میلی‌متر اعلام شده است که ۱۹۰ گرم وزن دارد و باتری ۲۸۰۰ میلی‌آمپر ساعتی روی آن سوار شده است.

طراحی خوب، قیمت مناسب‌تر

ظاهر اولین کتاب‌خوان الکترونیکی ایران چندان بد هم نیست و اگرچه به کیندل‌های آمازون بسیار شبیه است ولی گامی بزرگ و جسارت‌آمیز در این زمینه است. خبرنگاران حاضر در مراسم رونمایی فیدیبوک، از طراحی و کیفیت ساخت آن تعریف کردند و می‌گویند طراحی دوست‌داشتنی دارد.

استفاده از فناوری E-INK در صفحه‌نمایش آن باعث می‌شود چشم زود خسته نشود و در بسیاری از کتاب‌خوان‌های الکترونیکی دنیا نیز مرسوم است. به علاوه، این استاندارد توسط بسیاری از کتاب‌های دیجیتالی پشتیبانی می‌شود.

قیمت این کتاب‌خوان نیز خوب برآورده شده و انتظار می‌رود با استقبال کاربران ایرانی و فارسی‌زبان روبرو شود.

مجید قاسمی مدیرعامل سایت و اپلیکیشن فیدیبو درباره چرایی عرضه چنین سخت‌افزاری می‌گوید:

"درست است که در بازار دنیا کتاب‌خوان‌های بسیاری تولید شده اما سهم ما فارسی زبان‌ها از این برندها هیچ‌چیزی نیست. هیچ‌کدام به درستی زبان فارسی را پشتیبانی نمی‌کنند."

عرضه سخت‌افزاری برای خواندن کتاب‌های الکترونیکی زبان فارسی؛ حرکت بسیار ارزشمندی است که می‌تواند باعث افزایش سرانه مطالعه در کشور شود و از طرف دیگر، دل‌خوشی برای سازندگان و عرضه‌کنندگان کتاب‌های الکترونیکی به شمار بیاید.

ورود شرکتی مانند دیجی‌کالا به ساخت و عرضه چنین سخت‌افزاری و بعد پشتیبانی و همکاری مجموعه‌ای مانند شهر کتاب می‌توانند امیدواری به موفقیت‌های بیشتر و بزرگ‌تر در این زمینه را رقم بزنند و پایه‌گذار فعالیت‌های مشابه از سوی شرکت‌های دیگر باشند؛ چیزی که فضای کسب‌وکار ایران به شدت بدان محتاج است.

سعی می‌کنیم در روزهای آینده، اطلاعات بیشتر و جزیی‌تری از کتاب‌خوان فیدیبوک منتشر کنیم و شاید هم بتوانیم یک بررسی کامل و از نزدیک روی این محصول ارزشمند ایرانی داشته باشم.

منبع: سایت یک پزشک

موافقین ۵ مخالفین ۰ ۹۷/۰۲/۰۸
ارکیده ‌‌‌‌

نظرات  (۱۲)

۰۸ ارديبهشت ۹۷ ، ۲۱:۳۳ پشمآلِ پشمآلو
چق خوب .. بعد اگه فق در حد کتاب خوانه یکم قیمتش زیاد نی؟
پاسخ:
کتابخوان ها گرونن دختر :))
من هنوزم نمیدونم نظرم درمورد کتابخوان چیه! واقعا از این نظر که باعث صرفه جویی مصرف کاغذ و.. میشه خوبه، ولی لذت ورق زدن کتاب و بوی کتاب و حضور کتاب روی قفسه‌ی کتابخونه‌ی آدم یه چیز دیگه‌س :( 
پاسخ:
میدونم لذت کتاب کاغذی خاصه ولی کتاب الکترونیک نقات قوت خیلی خوبی داره. مثل همین صرفه جویی در مصرف کاغذ. کسی که خوره کتاب باشه بحث جای کتاب ها و هزینه شون براش پیش میاد. مثلا یه کتاب جدید میخوای بخری ۵۰ تومنه در حالی که با این مبلغ همون کتاب به علاوه چندتا کتاب دیگه رو توی فیدیبو میتونی بگیری. بعد هم دغدغه جا دادنشو دیگه نداری. از طرفی کتاب الکترونیک مثل کتاب کاغذی همیشه در دسترسته نه مثل قرض گرفتن از کتابخونه‌ که دیگه کتاب رو نداری.
کتاب الکترونیک و کتاب خوان یه گزینه خیلی خوبه اگه بهش عادت کنیم و لذت ببریم :)
۰۸ ارديبهشت ۹۷ ، ۲۲:۲۱ چارلی ‎‌‌‌
خیلی خیلی فوق العادست!!!
همیشه با حسرت به کیندل نگاه میکردم :/ خیلی خوبه که دیگه یه ایبوک ریدر فارسی داریم، با یه فروشگاه کتاب فارسی! اسم مدلشم قشنگه :) هانا :)

+ کاش مثل کیندل، قابلیت قرض دادن کتاب هم داشته باشه!
پاسخ:
:))
آره منم خیلی خوشحال شدم :)
یه سال پیش بود چقدر سرچ کردم و با دیدن قیمتا پشیمون شدم. اون موقع اعتمادی هم به فیدیبو نداشتم میگفتم از کجا معلوم با همین قوت ادامه بدن کتاب الکترونیک رو. ولی خدا رو شکر خیلی خوب بوده تا حالا :)
هانا ... امیدوارم از روی سریال ۱۳ دلیل نبوده باشه :))

توی یک پزشک گفته ادامه میدیم بررسیش رو. اونجا رو دنبال کنید :)
۰۸ ارديبهشت ۹۷ ، ۲۲:۲۲ چارلی ‎‌‌‌
راستی، مشکلی نداره منم این خبر رو از سایت یک پزشک تو وبلاگم بازنشر کنم؟ دوست دارم افراد بیشتری ببیننش :)
پاسخ:
خیلی هم خوشحال میشم :)
چههه خوب 
خیلی وقته دلم کتاب خوان میخواد 
برم پولهام رو جمع کنم 😍
پاسخ:
از طرفی دلم میخواد برم بخرم
از طرفی میگم بذار مدلای بالاترش بیاد :))
منم داشتم به این مدل بالاتره فک میکردم 
بزرگتر 
گوشی خودم 5.7 اینچه 
بزرگتر باشع این ی کم بهتره 
پاسخ:
خب میدونی فقط سایزش نیست
این جوهر الکترونیک باعث میشه خیلی بهتر از گوشی باشه...
با اینحال میگم صبر کنم، مدلای بعدی باگ هاشو برطرف کنن بعد بگیرم ^-^
وای دمشون گرم واقعا خوب کردن:)))))
ان شا الله که جنس خوبی باشه:))))
پاسخ:
خدا خیرشون بده :)

ایشالا ^-^
نظر خاصی ندارم:/
من تنبلم تو خوندن کتاب:)
کتاب خوب گیرم بیاد میخونم 
پاسخ:
این همه کتاب خوب :)
:)
فعلا دارم دوتا کتاب میخونم
یه زمانی هفته ای یه کتاب میخوندم
الان شبی دو صفحه:/
البته الکترونیکی راحت تره
پاسخ:
چه خوب
همین که قطع نشه خیلی خوبه. من دو هفته ست میخوام یه کتاب رو شروع کنم هنوز نشده :|
الکترونیکی هم... اگه چشمات اذیت نکنه خوبه...
من دیگه فاتحه چشمام و خوندم:'(
پاسخ:
خدانکنه...
مراقبشون باش خانوم!
عالی 👍👏
خوبه سالی که نکوست از بهارش پیداست 😊
پاسخ:
ان شاءالله  :)
خوبه:)

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">